środa, 11 stycznia 2012

Wigilijna (i nie tylko) Słodka Kapusta Z Fasolą







Opis: Kapusta z fasolą to jedno z naszych potraw wigilijnych, które musi obowiązkowo znaleźć się na stole podczas wieczerzy wigilijnej. Wielu gotuje ją z grochem, ale w naszej rodzinie jest on nielubiany, więc zastępujemy go fasolą. Jest lepsza w smaku i lepiej pasuje do tego dania.
Robi się ją bardzo łatwo i szybko (jeśli ktoś posiada szybkowar, to ugotuje 2 składniki w jednym garnku w ciągu 30 min.). 
Kapusta jest pysznie maślana, słodka i fasolowa, z dodatkiem mąki, która lekko skleja poszczególne składniki. Jeśli dodamy ząbek czosnku, kapusta będzie miała czosnkowy posmak, co wyczujemy (ja czasami robię z czosnkiem, czasami bez, a czasami 50/50; w obu wersjach bardzo mi smakuje).
Szczerze polecam.


Pochodzenie: kuchnia polska; przepis dostałam od mamy


Ilość: 4-6 porcji



Składniki:
  • 500 g poszatkowanej białej kapusty
  • 125-150 g fasoli Jaś
  • 3 łyżki masła (tylko prawdziwe wchodzi w rachubę)
  •  1 ząbek czosnku (opcjonalnie; jeśli chcemy zrobić kapustę na czosnkowo)
  • 1,5 łyżki cukru
  • 1 łyżka mąki
  • pieprz
  • sól



Przygotowanie:
  1. Dzień wcześniej namoczyć fasolę w zimnej wodzie (wody nalać 3 razy więcej niż fasoli).
  2. Ugotować ją z małym dodatkiem soli, w tej samej wodzie, aby zakryła całą fasolę, dla uzupełnienia wody, dolać zimnej  (dusić na małym ogniu przez ok. 45-50 min., od czasu do czasu mieszając i dolewając wyparowaną wodę lub ugotować fasolę w szybkowarze przez ok. 30 min.).
  3. W czasie, gdy fasola zaczęła się gotować, poszatkować kapustę.
  4. Ugotować ją w wodzie do miękkości (uważać, aby się nie rozgotowała, ma być miękka, wręcz lekko al dente) lub dodać ją przed końcem gotowania fasoli w koszyczku przeznaczonym do gotowania na parze do szybkowaru i gotować ok. 4-5 min.
  5. Odcedzić fasolę oraz kapustę.
  6. W głębszym garnku rozpuścić masło na średnim płomieniu kuchenki, nie wyłączając jej do zakończenia potrawy.
  7. Dodać do niego kapustę.
  8. Dodać 1/2 części fasoli.
  9. Pozostałą część fasoli zgnieść/ugnieść/rozgnieść (np. tłuczkiem do ziemniaków), aby powstała jakby "papka fasolowa".
  10. Dodać do garnka z kapustą i fasolą.
  11. Wymieszać składniki.
  12. Dodać przeciśnięty przez praskę ząbek czosnku (jeśli przyrządzamy potrawę na czosnkowo).
  13. Dodać cukier.
  14. Oprószyć mąką.
  15. Wszystko dokładnie wymieszać.
  16. Zasmażać na małym płomieniu przez 3 minuty.
  17. Doprawić solą i pieprzem.

      9 komentarzy:

      1. O, z fasolą? Nie jadłam. Moja mama robi z grochem zawsze i bardzo mi smakuje:) Fajna ta Twoja wersja.
        Pozdrowienia:)

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Moja mama tez robiła kiedyś z grochem, ale później zrezygnowała, bo jako dzieci nie lubiliśmy go, a z fasolą chętnie zjadaliśmy i tak zostało.

          Usuń
      2. Nie znam takiego dania, ale fakt nie lubię kapusty ani fasolki :)

        OdpowiedzUsuń
      3. nie słyszałam jeszcze o takiej kapuście na wigilię :-) bo u nas jest z grzybami :-)

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. No właśnie z grzybami, u nas tez jest dużo dań z tym składnikiem, więc ta potrawa to taka odmiana. Pozdrawiam.

          Usuń
      4. A u mnie taką się robi;) Czasem z jasiem, czasem z drobniejszą fasolką;)Nie wiem czemu ale mówią u mnie na to bielinka

        pozdrawiam

        OdpowiedzUsuń
      5. Tak, to jest prawdziwa tradycyjna potrawa wigilijna. Moja babcia (jedna i druga) robiła, mama robiła i ja również robię dziś. Dzieci uwielbiają, mąż opycha się do nieprzyzwoitości. Ile nie zrobię zawsze mało. W moim rodzinnym domu mówiliśmy "groch z kapustą" choć to oczywiście było z drobną fasolką. Polewaliśmy, jak kto miał ochotę (a w wigilię obowiązkowo! każdy)olejem lnianym. Pycha :)
        Pochodzę z podkarpacia, a pozdrawiam z Poznania :)

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

          Usuń
        2. Wspaniałe i smaczne danie wigilijne u mnie od zawsze na stole wigilijnym , gotuję identycznie jak w przepisie , PYCHA!!! Pozdrawiam z Głogowa.

          Usuń

      Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...