wtorek, 1 listopada 2011

Torcik Z Bezą, Bitą Śmietaną I Galaretką







Opis: Torcik zachwyca swą prostotą, a jednocześnie smakiem.
Ciasto jest krucho-biszkoptowe, ale to nie do końca dobre określenie :)
Beza na cieście dodaje słodkości, a migdały chrupkości i nuty orzechowej i tak naprawdę są doskonałym zakończeniem tej części ciasta. Zaś kwaskowa galaretka i delikatna śmietana wyrównują smak i powstaje coś delikatnego, co rozpływa się w ustach i chce się sięgnąć po następny kawałek i następny i...
Dodatkowo można położyć na śmietanie wybrane owoce, które wzbogacą i orzeźwią smak.
Torcik jest świetnym deserem, którego możemy przygotować w każdy dzień, w święta i na romantyczną kolację.
Szczerze polecam, ponieważ gości w moim domu kilka lat i jeszcze się nam nie znudził.

p.s. mój luby zajada go jak dziecko i cieszy się na samą jego myśl


Pochodzenie: przepis ze zbiorów mojej mamy



Ilość: tortownica o średnicy 25-26 cm





Składniki:
  • 0,5 kostki masła/margaryny (125 g)
  • 0,5 szkl. cukru (110 g)
  • 4 żółtka
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 szkl. mąki pszennej (170 g)
  • 2-4 łyżki wody



Składniki Na Bezę:  
  • 4 białka
  • 1 szkl. cukru



Składniki Inne:
  • 80 g płatków migdałowych
  • 400-500 ml śmietany 30% lub 36% (ja miałam 0,5 l double cream tj. ok. 48%)
  • śmietan fix na daną ilość (jeśli użyjemy śmietany 30%)
  • 2 czubate łyżeczki cukru pudru (jeśli lubimy lekko słodką śmietanę)
  • 1 galaretka pomarańczowa lub brzoskwiniowa + 450 ml wrzącej wody
  • wybrane owoce (najlepsze są brzoskwinie, nektarynki, mandarynki, truskawki, maliny, winogrona, jagody, borówki amerykańskie)- opcjonalnie



Przygotowanie Początkowe:
  1. Galaretkę rozpuścić z wodą i odłożyć do ostudzenia i zastygnięcia (najlepiej i najszybciej najpierw włożyć do wody, później do lodówki).



Przygotowanie Ciasta:
  1. Margarynę podzielić/pokroić na kilka kostek.
  2. Utrzeć/Zmiksować ją na gładką masę.
  3. dodawać stopniowo cukier i ucierać/miksować do skończenia cukru i jeszcze 2 min.
  4. Dodawać po jednym żółtku i ucierać/miksować do skończenia żółtek i jeszcze 2 min.
  5. Wymieszać w jakimś naczyniu/kubku mąkę z proszkiem do pieczenia.
  6. Dodawać ją stopniowo do reszty i ucierać/miksować do skończenia się mąki i jeszcze 1-2 min.
  7. Dodać wodę (jeśli ciasto będzie gęste, możemy dodać 4 łyżki) i ucierać/miksować ok. 0,5 min.



Przygotowanie Bezy:
  1. Białka ubić/zmiksować na puszystą pianę.
  2. Dodawać stopniowo cukier i ubijać/miksować do skończenia i jeszcze ok. 3 min.




Przygotowanie Końcowe:
  1. Przygotować tortownicę z wyłożonym na niej papierem do pieczenia (mój sposób: wycinam większy kawałek papieru niż średnica tortownicy, nakładam go na środek, czyli podstawkę samą i zapinam na niej bok).
  2. Ciasto przedzielić na 2 równe części.
  3. Jedną część wysmarować na tortownicę (wyjdzie trochę cienka warstwa).
  4. Białka przedzielić na 2 równe części.
  5. Jedną część wysmarować na ciasto.
  6. Posypać połową zawartości migdałów.
  7. Rozgrzać piekarnik 175-180 st. C.
  8. Włożyć placek i piec, aż będzie miał różowy lub lekko brązowy kolor (mniej więcej jak na zdjęciu), czyli ok. 35 min.
  9. Gdy placek lekko przestygnie, odciąć go ostrożnie cienkim nożem od brzegów blaszki.
  10. Następnie ostrożnie podciąć go pomiędzy papierem a ciastem, aby nie uszkodzić (przedziurawić, połamać itp.) i pozbawic papieru.
  11. Podłożyć rękę pod placek i delikatnie unieść do góry, pomagając sobie drugą ręką, aby nie połamać go (można użyć innego sprawdzonego sposobu) i przenieść go na płaska płaszczyznę, na której już pozostanie.   
  12. Z pozostałością ciasta, białek i migdałów zrobić i upiec 2. placek, w ten sam sposób co 1.
  13. Ostudzić całkowicie placki.
  14. Śmietanę ubić/zmiksować na sztywno (gdy zaczynają się pojawiać małe grudki, to oznaka, że powinniśmy już kończyć ubijanie).
  15. Dodać śmietan-fix.
  16. Chwilę ubijać dalej.
  17. Dodać cukier puder.
  18. Ubijać tylko do momentu, gdy cukier rozprowadził się po całości.
  19. Śmietanę rozsmarować na pierwszy placek, który położyliśmy np. na talerzu.
  20. Następnie wykładamy pokrojone w kostkę owoce.
  21. Gdy galaretka jest lekko skrzepnięta, ale nie twarda ani wodnista, wykładamy ją najlepiej łyżką, ponieważ wtedy możemy się orientować czy nadaje się do wyłożenia, czyli czy nie może nam spływać po boku (mój sposób: w chwili, gdy galaretka jest lekko twarda, ale nie wodnista, biorę widelec i roztrzepuję ją jak jajko, wtedy uzyskuję grudkowatą masę, ale lekko lejącą, co pozwala mi na uzyskanie równomiernej linii przy nałożeniu łyżką - ten sposób jest dobry, gdy galaretka nie musi wyglądać pięknie na wierzchu placka, ale może mieć grudkowaty wygląd pośrodku, gdzie nie widać tego i wtedy, gdy nie może wylać się na boki).
  22. Na koniec wykładamy delikatnie 2. placek, uważając, żeby nie połamać go, ponieważ jest wizytówką, znajdująca się na górze.
  23. Torcik przechowywać w lodówce.
  24. Kroimy, gdy galaretka całkowicie stwardnieje, a śmietana lekko zsiądzie się.  

28 komentarzy:

  1. ogłosiłam, że jesteś gospodarną!
    http://weekendowacukiernia2.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudny torcik!
    Pyszny przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. świetna propozycja pani Gospodyni,torcik pysznie się zapowiada,bardzo zachęcająco wygląda, coś czuję, ze się skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Torcik wygląda bardzo zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję dziewczyny. Skoro podoba się, zachęcam do wspólnego pieczenia, bo gwarantuję, że jest pyszny. Powiem jeszcze tylko, że to ulubione ciasto/torcik mojego męża, a po nim są może 2-3 inne ciasta, gdyż jest niemiłosiernie wymagający.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Piękny torcik.

    OdpowiedzUsuń
  7. Oto kilka komentarzy ze strony, na której jest również zamieszczony ten przepis:

    chmurki (dodano 2010-11-06 17:12:38)
    Droga Dario, dzisiaj popełniłam Twój torcik i podbił serce nie tylko moje ale i całej rodzinki. Następnym razem robie z podwójnej porcji!!!! Pozdrawiam

    gosia69 (dodano 2010-11-22 07:27:02)
    Witam no wiec w moim domu sie piecze ten torcik ale z winogronem jet dobry..... A ja teraz po raz pierwszy zrobilam z swieza truskawka mniam .... Moj kolega zjadl prawie calego sam jest wysmienity truskawka daje wspanialy smak niebo w gebie polecam ..... Gosia

    dorotask (dodano 2010-12-05 21:22:49)
    Pycha . Serdecznie POLECAM !!!

    Bassiasta (dodano 2011-01-09 12:29:48)
    Nieziemski torcik! Bardzo jestem wdzięczna za ten przepis, zrobiłam go dla mamy na urodziny i wszystkim bardzo smakował! Jest lekki, nie jest za słodki, jak to zwykle z tortami bywa, pyszny i chce się sięgnąć po kolejny kawałek! Zrobiłam tylko małą modyfikację, ponieważ drugi placek położyłam "na odwrót", to znaczy ciastem do góry, dzięki czemu góra była gładziutka (bo bezy mi trochę popękały). Całość posmarowałam cienką warstwą bitej śmietany i posypałam startą gorzką czekoladą. Pycha! Dziękuję serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda rewelacyjnie, przepis zapisuję, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. upiekłam, jest świetny, a z truskawkami, musi być po prostu obłędny :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cieszę się, że smakował. To prawda z truskawkami smakuje pysznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. zrobiłam ten torcik i musze powiedzieć że bardzo zasmakował mojej rodzince:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciesze się bardzo. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. potwierdzam z malinami dużo lepszy, nabiera wtedy takiej kwaśnej nutki przez co można go jeść bez końca;) taaaaaaaaaaaaaaaki pyszny!
    a przepis super od dziś to moje ulubione ciasto:D

    OdpowiedzUsuń
  14. Cieszę się bardzo, że tak smakuje. To równiez ulubione ciasto mojego męża, moje też, ale mam również kilka innych, za to on stawia je na 1. miejscu. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Pokusiłam się i zrobilam ten placuszek, Przepyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Wyglada smakowicie...Jak duza ma byc tortownica?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak jest podane "Ilość: tortownica o średnicy 25-26 cm" :)

      Usuń
    2. Wielkie dzieki, ja jak zwykle czytam niedokladnie :)

      Usuń
  17. Zrobione :D podążałam dokładnie za przepisem, a ostatecznie warstwa śmietany wyszła mi na dwa palce, także warstwy ciasta wyglądają przy niej bardzo cieniutko i tort wygląda nieco komicznie (jak hamburger wypełniony czymś pomarańczowym i białym), no alenajważniejsze jest to co w środku. Mam nadzieje, że jak jutro zjem go z moimi gośćmi to nikt się nie rozczaruje ;)
    Pozdrawiam!
    Olka

    OdpowiedzUsuń
  18. dzięki za przepis Tort jest obłędny. Gosciom bardzo smakował i co najważniejsze - również mojej czteroletniej jubilatce :) Pozwoliłam sobie pokazać go na moim blogu lustrzanakuchnia.blogspot.com oczywiście z linkiem do Twojego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo smaczny jest ten torcik z agrestem lub wiśniami ,można go tez upiec w kwadratowej blaszce.

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam,dzisiaj probowalam zrobic ten tort jednak ciasto totalna porazka cienkie max 3mm ,w sumie to w ogole nie uroslo mozna powiedziec.Pierwszy blat upieklam w podanym tu czasie i niestety musialam wyrzucic beza rozwarstwiala sie ,miedzy ciastem a nia byla jakby surowa.Jednak najbardziej mnie martwi ta grubosc ciasta wlasnie,u Pani jest zolciutkie piekne i dosc grube.Nie wiem co moglam zle zrobic?

    OdpowiedzUsuń
  21. Bita śmietana jest cudowna - tym bardziej dzisiaj kiedy 30 stopni :) taka chłodna jest super

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...